AC Riggiana 1919 Massimiliano Alvini yönetiminde 2019’da başladığı serüvende Serie B’ye çıkma başarısını göstermişti. Ancak çıkar çıkmaz ilk sezonda 38 maçta topladığı 34 puan ve -26 averaj ile hayal kırıklığına uğrayıp yeniden alt lige düşmüştü. 2021 yazında ise o dönem 43 yaşında olan Aimo Diana’yı göreve getirdiler. Aiomo Diana ilk sezonun 86 puan toplayıp birinciliği iki puanla kaçırıp üst lige yükselmeyi çok yaklaşmışlardı. Bu sezon ise 81 puan ile ipi göğüsleyip takımını Serie B’ye taşımayı garantiledi. Bu şampiyonluktaki Aimo Diana’nın oynattığı 3-5-2’li sistemini ve oyun anlayışını incelemeye çalışacağım. Bu hikayeyi global iş ortağımız Metrica Sports’un geliştirmiş olduğu Play yazılım ile birlikte analiz edeceğiz.
3-5-2 dizilişi tercih eden genç teknik adam rakibi karşılarken 5-3-2 formasyonuna evriliyor. oyunun akışına göre kanat bekleri öne çıkarak baskıya katılırken merkez sıkı tutulup oyun kenarlara yönlendiriliyor. Şimdi bunu biraz daha detaylı inceleyeceğiz.
Geriden oyun kurma
Reggina geriden oyun kurarken kaleye yakın bölgede sağ ve sol stoperlerini genişletip merkeze kaleciyi de yaklaştırıp rakibin ikili yada üçlü baskısına karşı dörtlü bir hat ile pas opsiyonu ve sayısal üstünlük sağlıyor. Rakiplerini ön alana çekip bu sayısal avantaj ile geride alanlar açılmasına ve hücuma geçişin sağlıklı yapılmasını bu şekilde icra etmeye çalışıyorlar.
Rakip ikinci bölgede karşılama yaparken ise yine kenar stoperleri çizgiye açıp geride üçlü yapıyı korurken kanat bekleri çizgilerde oyunu genişletip rakibin yapacağı baskıyı genişletmek zorunda bırakıyor. Öndeki iki hücumcu dar kalarak rakip stoperleri merkeze sıkıştırıp kenarlarda bire bir geniş alan yaratmaya çalışıyor. Merkezdeki üç oyuncu ise rakibin konumuna göre merkezde boş alan arayıp geri hatta pas opsiyonu olmaya çalışıyor.
Güçlü karşılama oyunu
Daina’nın ekibi rakibine sezon boyunca yüksekte sert bir baskı anlayışı uyguladı. Kanat bekli geniş yapıları ile oyunu çizgilere yönlendirip kanat beklerini de öne gönderip kenarlarda aktif şiddetli pres uygulamaları sezon boyunca taraftarlarına izlettiler. Yukarıda görüldüğü gibi oyun kaleden başladığında çift stoper merkezi kapatıp çizgiye doğru pas atmaya rakibini zorluyor. Sonrasında bu alanda şiddetli şekilde bire bir eşleşmeler sağlanıp baskı başlıyor. Rakip topu diğer kanata doğru aktardığında sol kanat beki görev bölgesine doğru çekildikten kaymalar hızla yapılıp bu kez diğer çizgide sayısal üstünlük kurulup rakip top kaybına zorlanıyor.
Burada ise Rimini FC karşısında bu kez gerideki üçlü yapıya karşı uyguladıkları karşılamayı görüyoruz. Geride beşli yapı korunurken merkezdeki oyuncuların birinin konuma göre öne gelmesi ile rakibin üçlü savunma hattı ile bire bir eşleşme sağlanıyor. Merkezdeki oyuncularda bire bir eşleşerek bu alana oynanmasını engelliyor. Bunun nedeni genç teknik adamın baskı anlayışının çizgilerde yapılmasını tercih etmesi. Merkezi güçlü tutup rakibin kanatlardan gelmesini tercih ediyor. Bu anda çizgide bir oyuncunun demarke olduğunu görüyoruz. Ancak kant beki bunu bilinçli yapıp tetikte bekliyor. Pas atıldığında ise şiddetli ve agresif bir koşu ile rakibin topla dönüş yapmasını engelliyor ve topu kazanıyor.
Orta bloktaki karşılamalarda ise gerideki beşli hat korunuyor. Öndeki hücum ikilisi ise merkezi kapatarak stoperlere baskı yapıyor. Bir oyuncu stopere baskıya giderken diğeri kayma yapıp öndeki pivotun topla buluşmasını engelliyor. Kanat bekleri oyun çizgiye geldiğinde öne çıkıp rakibi burada karşılıyor. Oyun geriye yada merkeze döndüğünde kanat bekleri yeniden kendi konumlarına dönüp geri hattı beşliyor. Bu genelde skor alındığı zaman tercih edilen bir durum. Daha çok ön alan baskı tercih eden takım orta blokta karşılamasında pas kanallarını tıkayıp rakibi pas hatasına zorluyor. Bunu yaparken bire bir eşleşme yapmadığı için geride sayısal avantaj sağlanıyor.
Pozisyon rotasyonları ve kanat yüklemeleri
Aiomo Diana’nın modern futbol anlayışında sol stoper ve sağ stoper sürekli atak organizasyonları içinde bulunuyor. Hücum aksiyonlarına katılmayan sadece kaleci ve merkez stoper olması ile Gasperini anlayışına benzer bir yapıda oynuyorlar. Görselde görüldüğü gibi sol stoperin sürekli oyuna katıldığını ve merkez orta saha ile kanat bekinin pozisyon rotasyonunda bulunarak rakibin markajını zorlaştırmaya çalıştığını görüyoruz. İlk pozisyonda merkez orta saha çizgiye gittiğinde iç koridora kanat bekinin konumlandığını görüyoruz. Sonrasında ise sol stoper önünde çılan koridoru değerlendirip ceza sahası içine koşu yapıyor. Diğer pozisyonda yine oyun sol tarafa devrilmişken merkez orta saha topla buluştuğunda kanat beki çizgiden bindirme yapılırken sol stoper yine ceza sahasına koşu yapıyor. ce bu sayede çizgide 2v1 üstünlük yakalanıyor. Sonrasında ise ceza sahasında çoğalmış bir durumda etkili bir kanat atak organizasyonu sergileniyor.
Stopelerin oyuna katılması ve merkez orta sahalarında pozisyon gereği kayma yapıp kanat organizasyonlarına katılması ile Reggiana güçlü kanat aksiyonları izletiyor. Görselde görüldüğü gibi ilk pozisyonda 4v3 sayısal üstünlüğün kurulduğunu ve kolaylıkla topu ceza sahasına taşıdıklarını görüyoruz. Diğer pozisyonda ise bu kez sağ kanada yapılan yükleme ile 4v3 sayısal üstünlük kurulunca boş koridor bulan Elvis Kabashi başarılı bir dribling ve sonunda muazzam bir vuruşla Sieana karşısında skoru 3-0’a getiriyor.
Aimo Diana kanat beklerini özellikle hücumda sınırsız serbestlik veriyor ve hücumlarda iki bek birden sık sık rakip ceza sahasına giriyor. Yukarıda görülen pozisyonda Vis Pesaro maçında sağ kanat bek Libutti ceza sahasında topla buluşturup orta açtığında arka direkte sol kanat bek Guiebre topla buluşup takımını öne geçiren golü atıyor. Bu atak anlattığımız hücum çoğalma anlayışı ve kanat bek görevlendirmesini açık şekilde gösteriyor. Reggiana bu şekilde set hücumlarında da rakip savunmayı çoğalarak zor duruma düşürmeyi başarıyor.
Sizler de dilerseniz Play analiz programını ücretsiz olarak aşağıdaki görsele tıklayarak indirebilirsiniz.